Väreillä voi viestiä hyvin monenlaisista asioista. Esimerkiksi mainonnassa ne ovat aivan erityinen tehokeino. Väreillä on meihin suuri vaikutus ja jos markkinoinnissa valitaan vääränlaiset värit, voi tämä vaikuttaa yllättävän negatiivisesti mainonnan lopputulokseen. Esimerkiksi brändättäessä tuotteita tai palveluja on tärkeää tietää, miten erilaiset värit vaikuttavat ihmisen mieleen. Joissakin tapauksissa värien tulkintaan tarvitaan myös kulttuurituntemusta, jotta tarina värien takana aukeaa. Lue tästä artikkelista pähkinänkuoressa värien mielenkiintoisesta maailmasta.
Millainen tarina on keltaisella värillä?
Keltainen väri on tarinan mukaan peräisin Merkuriukselta, antiikin jumalalta. Hänen sandaaleissaan sekä kypärässään kerrotaan nimittäin olleen kullanväriset siivet. Merkuriusta pidettiin sanansaattajana ja hän symbolisoi monesti nopeaa viestintuojaa. Tästä syystä, esimerkiksi postilaitoksen perinteisiä tunnusärejä ovat olleet niin keltainen kuin oranssikin. Myös lyijykynien värinä keltainen väri on suosittu, koska värivalinnan on toivottu kannustavan ihmisiä viestimään. Lisäksi keltaista väriä pidetään yleisesti iloisena sekä optimistisena värinä, joka saa aikaan innostunutta tunnelmaa.
Millaisissa tilanteissa värien tulkitsemiseen tarvitaan kulttuurituntemusta?
Joissakin tilanteissa värien sanatonta viestiä on mahdotonta tulkita, ellei tunne kontekstia ja käsillä olevaa kulttuuria. Esimerkiksi Irlannissa häissä käytetyt nenäliinat, joissa oli punaista kirjontaa, tarkoittivat hääparin kirousta. Japanilaisessa värisymboliikassa korostuvat vuodenajat eivätkä perinteiset naiset pidä soveliaana pukeutua väärän vuodenajan väreihin.
Vaikka länsimaissa valkoista väriä pidetään puhtauden ja viattomuuden värinä, niin Kiinassa tämäkin on toisin, sillä siellä puhtautta symboloi punainen väri ja punaista käytetään usein häävaatteissa. Tämä saattaa tuntua länsimaisesta ihmisestä perin omituiselta. Länsimaista vihkisormusta vastaa Kiinassa naisille otsaan maalattava punainen merkki. Indonesiassa punaista puolestaan käyttävät yleisesti miehet ja väriä pidetään erityisen maskuliinisena. Sota ja urhoollisuus yhdistetään Indonesiassa punaiseen väriin. Länsimaissa punaista väriä pidetään jännittävänä ja intohimoisena värinä, johon yhdistetään energisyys sekä toiminta. Värin on todettu nostavan sekä sykettä että verenpainetta. Hyvä esimerkki värien välisistä eroista ja merkityksistä kulttuurien välillä ovat maiden liput. Valitaanhan lipun värit kuvastamaan jotain tiettyä asiaa sen maasta sekä kansallisliput yhdistävät maan asukkaat “saman” lipun alle. Suomen värit, jotka näkyvät myös em 2020 huuhkajat -peliasuissa, ovat perinteiset sininen ja valkoinen. Sininen kuvastaa tuhansia Suomen järviä ja valkoinen luonnon puhtautta.
Omasta tyylistä on helppo viestiä värein
Värit ovat oivallinen tapa viestiä omasta tyylistä. Ulkoinen olemuksesi kertoo muille siitä, mistä olet kiinnostunut ja millaisia asenteita sinulla on. Tavatessasi uusia ihmisiä, näkee hän aivan ensimmäiseksi ulkoisen olemuksesi ja vetää siitä johtopäätöksensä siitä, kuka olet. Tyylisi saattaa olla esimerkiksi rockhenkinen ja saatat suosia pukeutumisessasi mustaa väriä. Tai voit olla tyyliltäsi myös hippityylinen, jossa korostetaan aivan toisenlaisia värejä. Erilaisissa tyyleissä värit ovat keskeisessä asemassa.
Liikenteessä värit ovat tehokas keino viestiä
Myös liikenteessä värit ovat oikea tehokeino viestiä esimerkiksi vaarasta. Ei ole suinkaan sattumaa, että STOP-merkki on pääväriltään juurikin punainen tai että myös hälytysajoneuvoissa suositaan punaista väriä tai muita kirkkaita värejä, jotka näkyvät kauas.
Fiskars nousi oranssin värin siivin maailmanmaineeseen
Fiskars on tuote, jonka klassikkosaksiin liittyy hyvin voimakkaasti tietty väri – oranssi ja voidaankin sanoa, että tuote nousi maailmanmaineeseen juurikin tämän voimakkaan värin siivittämänä. Saksilla on takanaan jo kymmenien vuosien taival, sillä ne luotiin 1967. Vaikka saksien oranssi väri onkin ollut eräs niiden tärkeimmistä tavaramerkeistä, niin väri oli oikeastaan lopultakin monenlaisten sattumusten summa. Alun perin suunnittelija aikoi nimittäin tehdä saksista mustat, vihreät taikka punaiset. Kun saksien prototyyppiä alettiin tehdä päätti koneenkäyttäjä kuitenkin, että hän käyttää koneessa olleen oranssin ensin. Mallista tuli siis neljä eri väriä ja näistä työntekijöiden suosikiksi kohosi oranssi, jota ei alunperin ollut suunniteltu olevan mukana mallistossa lainkaan. Mustan oranssi väri voitti kuitenkin vain tiukasta, äänten mennessä 7-9 oranssin hyväksi.
Oranssin värin toimivuus klassikkosaksien värinä on toisaalta helppo ymmärtää, onhan väri kovin optimistinen ja iloinen varoittaen samalla vaarasta. Oranssin tiedetään myös vaikuttavan ikkunashoppailijoihin tehden impulsiivisista ostopäätöksistä vastustamattoman houkuttelevia. Oranssin värin on todettu myös saavan aikaan innostuneisuutta ja stimuloivat aivoja. Askartelijalle nämä ominaisuudet ovat varmasti tarpeen, joten oranssit Fiskarsit kädessä on hyvä ryhtyä luoviin hommiin! Koneenkäyttäjän impulsiivinen päätös johti siis lopulta oikein onnistuneeseen lopputulokseen, jossa oli ainekset suomalaiseen klassikkotuotteeseen ja maailmanvalloitukseen.